Het tijdig en binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn betalen van facturen kost de gemeentelijke organisatie moeite. In 2018 halen we hetzelfde niveau als in 2017, maar dit is niet voldoende om te voldoen aan de gestelde norm om 90% van de binnengekomen facturen binnen 30 dagen te betalen. Om dit toch zo snel mogelijk te bereiken zijn er een aantal maatregelen getroffen die nauwgezet gemonitord worden. Zo is in 2018 de rapportage verbeterd waardoor meer inzicht is ontstaan over waar in de keten het proces stokt, en er daardoor sneller en gerichter kan worden gehandeld. In 2019 volgen meer acties die moeten leiden tot verbetering.
Op het gebied van digitalisering van papieren werkprocessen zijn in 2018 voorbereidingen getroffen om ruim voor de wettelijke termijn van 18 april 2019 e-facturen te kunnen ontvangen. E-facturen kunnen sneller worden verwerkt, mede door een uitbreiding van functionaliteiten die goed aansluiten op onze verwerkingsprocessen.
Daarnaast is het proces van uitgaande facturen voor kavelverkoop en particulier opdrachtgeverschap in 2018 gedigitaliseerd.