Het reële jaarresultaat over 2018 is € 4,7 miljoen negatief. Dit is een verbetering ten opzichte van de begroting van € 2,8 miljoen. Bij de bepaling van het reële resultaat is het resultaat per programma verminderd met de incidentele baten en lasten en reservemutaties, waarna het reële resultaat op de structurele budgetten overblijft.
Reëel resultaat
In onderstaande tabel is dit zichtbaar gemaakt:
bedragen x € 1 miljoen
Programma's | lasten | baten | lasten | baten | resultaat |
resultaatbepaling | |||||
01 Bestuur & Bestuurl.Vernieuwing | 7,7 | 0,0 | 7,5 | 0,8 | 1,1 |
02 Veiligheid | 19,1 | 0,7 | 19,0 | 0,8 | 0,2 |
03 Sport | 11,4 | 3,3 | 10,4 | 3,6 | 1,2 |
04 Onderwijs | 42,8 | 14,8 | 39,2 | 14,1 | 2,9 |
05 Jeugd & Maatsch.Ondersteuning | 165,2 | 5,3 | 167,3 | 5,6 | -1,7 |
06 Participatie, Werk & Inkomen | 162,2 | 95,8 | 161,7 | 97,6 | 2,2 |
07 Publiekszaken | 8,1 | 3,5 | 8,5 | 4,2 | 0,4 |
08 Kunst & Cultuur | 21,3 | 0,0 | 21,1 | 0,0 | 0,2 |
09 Beheer Openbare Ruimte &Milieu | 109,3 | 84,0 | 110,8 | 84,6 | -1,0 |
10 Ruimte, Wonen & Wijken | 155,6 | 137,3 | 141,4 | 161,7 | 38,6 |
11 Economische Ontwikkeling | 6,9 | 2,4 | 7,1 | 2,8 | 0,1 |
12 Bedrijfsvoering & Vastgoed | 86,1 | 14,1 | 90,0 | 15,0 | -2,9 |
13 Financiën | 0,5 | 418,2 | 0,0 | 422,4 | 4,8 |
Totaal resultaatbepaling | 796,1 | 779,3 | 783,9 | 813,3 | 46,1 |
mutaties reserves | 112,5 | 129,3 | 129,8 | 101,5 | -45,1 |
jaarresultaat 2018 | 908,6 | 908,6 | 913,8 | 914,7 | 1,0 |
af: | |||||
incidentele baten en lasten | 175,4 | 151,4 | 159,9 | 182,1 | 46,1 |
incidentele reservemutaties | 94,9 | 125,2 | 115,6 | 98,0 | -47,9 |
*structureel budget Floriade | -1,2 | -1,2 | 0,0 | ||
totaal structurele begroting | 639,5 | 632,0 | 639,4 | 634,7 | 2,8 |
reëel resultaat | -7,5 | -4,7 | 2,8 |
* De kosten van de Floriade zijn in de administratie volledig als incidenteel aangemerkt. De apparaatskosten worden echter voor een deel uit structurele middelen afgedekt. Dit is gecorrigeerd in het overzicht.
Overzicht van structurele stortingen en onttrekkingen reserves
Reservemutaties zijn naar hun aard incidenteel. Er worden namelijk middelen toegevoegd of onttrokken aan de gemeentelijke spaarpot. De middelen uit de gemeentelijke reserves kunnen maar één keer worden uitgegeven, hieruit kan dus geen structurele problematiek of beleid worden afgedekt. Uitzondering is de inzet van reserves ter dekking van de kapitaallasten van investeringen. Deze onttrekking mag als structureel dekkingsmiddel worden aangemerkt. Onderstaand zijn de structurele reservebewegingen in kaart gebracht:
bedragen x € 1 miljoen
reserves | storting | onttrekking | storting | onttrekking | resultaat |
totaal mutaties reserves | 112,5 | 129,3 | 129,8 | 101,5 | -45,1 |
incidentele mutaties | 94,9 | 125,2 | 115,6 | 98,0 | -47,9 |
structurele reservemutaties | 17,6 | 4,1 | 14,2 | 3,5 | 2,8 |
bestaande uit | |||||
afschrijvingen investeringen | 2,5 | 2,5 | 0,0 | ||
afschrijvingen openbare ruimte | 0,6 | 0,1 | -0,5 | ||
Ondergronds afvaltransportsysteem | 0,7 | 0,7 | 0,0 | ||
Stadhuis + personele huisvesting | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
Investeringen openbare ruimte | 17,6 | 14,2 | 3,4 |
De vier eerste reserves betreffen onttrekkingen voor de dekking van kapitaallasten van reeds gedane investeringen. De storting in de reserve investeringen openbare ruimte betreft het reserveren van middelen voor vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte. Deze investeringen dienen geactiveerd te worden, de dekking regelen wij om administratieve redenen via een reserve. Omdat het om een structureel vervangingsritme gaat is deze storting ook als structureel aangemerkt.
Overzicht van incidentele baten en lasten
In onderstaande tabel is tevens inzicht gegeven in de incidentele baten en lasten per programma:
bedragen x € 1 miljoen
Programma | lasten | baten | lasten | baten | resultaat |
01 Bestuur & Bestuurl.Vernieuwing | 1,2 | 0,0 | 1,1 | 0,0 | 0,1 |
02 Veiligheid | 0,7 | 0,0 | 0,7 | 0,1 | 0,1 |
03 Sport | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 |
04 Onderwijs | 9,2 | 5,1 | 8,0 | 4,9 | 1,0 |
05 Jeugd & Maatsch.Ondersteuning | 3,1 | 0,1 | 2,4 | 0,1 | 0,7 |
06 Participatie, Werk & Inkomen | 4,1 | 1,4 | 4,7 | 2,6 | 0,5 |
07 Publiekszaken | 0,4 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,0 |
08 Kunst & Cultuur | 0,6 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,0 |
09 Beheer Openbare Ruimte &Milieu | 7,6 | 0,1 | 5,6 | 0,4 | 2,3 |
10 Ruimte, Wonen & Wijken | 145,5 | 136,4 | 132,7 | 160,6 | 37,1 |
11 Economische Ontwikkeling | 0,9 | 0,0 | 1,2 | 0,0 | -0,3 |
12 Bedrijfsvoering & Vastgoed | 1,9 | 0,1 | 2,6 | 1,0 | 0,3 |
13 Financiën | 0,0 | 8,3 | 0,0 | 12,5 | 4,2 |
Totaal incidentele baten en lasten | 175,4 | 151,4 | 159,9 | 182,1 | 46,1 |
De meeste incidentele baten en lasten zijn terug te vinden op het programma ruimte, wonen en wijken. Dit betreffen onder andere de grondexploitatie (grex), Fonds Verstedelijking Almere (FVA), de Floriade en Oosterwold. Het FVA is op meerdere programma's terug te vinden, zoals ook Onderwijs en beheer openbare ruimte en milieu.
Het positieve incidentele resultaat van € 46 miljoen wordt voor circa € 33 miljoen veroorzaakt door de winstneming op de grondexploitaties en vrijval van voorzieningen. Hiertegenover staat een storting (nadeel) in de reserve weerstandsvermogen. Daarnaast is er minder uitgegeven aan FVA projecten, diverse andere incidentele werkzaamheden en zijn er extra specifieke gemeentefonds uitkeringen ontvangen. Tegenover deze eenmalige voordelen staan grotendeels ook reserveringen.