Paragraaf
Verbonden partijen
Algemeen
Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaat- of publiekrechtelijke organisatie, waarin de
gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Bij een financieel belang kan de gemeente financieel worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij, of kan de gemeente geld kwijtraken bij een faillissement van de partij.Gemeentelijk beleid
Het gemeentelijk beleid is gericht op de beperking van het aantal verbonden partijen, enerzijds uit oogpunt van transparantie van bestuur, anderzijds uit oogpunt van risicobeheersing. De mate van invloed en sturing wordt mede bepaald door de rechtsvorm, de vertegenwoordiging op bestuurlijk en ambtelijk niveau (voorbereidingsgroepen). De beslissing met betrekking tot het aangaan of beëindigen van de samenwerking met een verbonden partij wordt bewust genomen en periodiek heroverwogen. Voor het aangaan van een verbonden partij constructie is een expliciete goedkeuring van de gemeenteraad noodzakelijk. De kaders zijn in 2010 vastgesteld in de kadernota Verbonden partijen.
Overzicht type verbonden partijen
nr.
naam verbonden partij
Programma
Gemeenschappelijke regelingen
1
Veiligheidsregio Flevoland
Veiligheid
2
GGD Flevoland
Jeugd en maatschappelijke ondersteuning
3
OFGV
Beheer openbare ruimte en milieu
4
Oosterwold
Ruimte, wonen en wijken
5
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Participatie, werk en inkomen
Vennootschappen
6
Tomingroep bv
Participatie, werk en inkomen
7
Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Beheer openbare ruimte en milieu
8
IbbA Lieven de Key
Ruimte, wonen en wijken
9
IbbA Ymere
Ruimte, wonen en wijken
10
Floriade Almere 2022 BV
Ruimte, wonen en wijken
11/12
OMALA / Airport Garden City
Economische ontwikkeling
13
Technofonds Flevoland
Economische ontwikkeling
14
Alliander
Financiën
15
Vitens
Financiën
16
BNG
Financiën
Mutaties
TractioTractio is verwijderd uit de lijst. Het dienstverleningscontract met Tractio is per 31-12-18 van rechtswege beëindigd (einde looptijd contract en niet verlengd). Tractio is een bv die onder de Tomingroep valt. De gemeente had zich jegens Tractio garant gesteld voor exploitatieverliezen. In dit kader is € 150.000 beschikbaar gesteld voor frictiekosten als gevolg van het aflopen van het contract.
Oosterwold
In de lijst is Oosterwold opgenomen als verbonden partij, omdat in november 2017 de regelgeving is veranderd. Oosterwold is een centrumregeling. Voorheen waren gemeenschappelijke regelingen zonder rechtspersoonlijkheid (gemeenschappelijk orgaan / centrumregeling / lichte regeling) geen verbonden partij. Nu dienen dit soort gemeenschappelijke regelingen ook als verbonden partij vermeld te worden, mits sprake is van zowel een bestuurlijk als financieel belang.
01
Veiligheidsregio Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Veiligheid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De burgemeester van Almere is voorzitter van het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De jaarlijkse Almeerse bijdrage aan de Veiligheidsregio Flevoland bedraagt circa € 9,4 miljoen en wordt bepaald op basis van het aantal inwoners en de oppervlakte per deelnemende gemeente.
Openbaar belang
Het waarborgen van de veiligheid van de inwoners van Almere op het gebied van brandweerzorg en crisisbeheersing en rampenbestrijding.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
8,7
9,3
8,5
8,3
vreemd vermogen
5,7
6,1
5,7
5,7
resultaat jaarrekening
0,7
0
0
jaarlijkse bijdrage
9,4
9,4
9,4
De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 0,65 miljoen. Een groot deel hiervan (€ 0,5 miljoen) komt voort uit een eenmalige bijdrage van het Rijk, voor het ontvlechten van de meldkamers. De kosten hiervan worden later gemaakt (vermoedelijk 2021/2022). In de loop van 2018 is gebleken dat er een aantal ontwikkelingen spelen waaronder toegenomen eisen op het gebied van vakbekwaamheid en arbeidshygiëne, digitalisering, arbeidsvoorwaarden en de werving van vrijwilligers die er voor zorgen dat er aanvullend geïnvesteerd moet worden in de veiligheidsregio. Voor het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland is dit aanleiding geweest om maatregelen te treffen voor 2018 en 2019 waarmee de kwaliteit gewaarborgd kan worden. Op dit moment wordt in beeld gebracht welke structurele inzet nodig is in de regio en wordt tegelijkertijd gekeken naar samenwerkingsmogelijkheden, kosten besparingen en naar situaties die vragen om financiering op landelijk niveau.
Risico's en risicobeheersing
De externe accountant van de Veiligheidsregio Flevoland rapporteert over de financiële risico’s, de mate waarin deze worden beheerst en het in control zijn van de Veiligheidsregio Flevoland. De uitkomsten worden besproken in het controllersoverleg, waarin de gemeente Almere is vertegenwoordigd.
ENDVBEND
02
GGD Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Jeugd & Maatsch.Ondersteuning
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Jeugd, Ouderen Onderwijs Gezondheid is voorzitter van het bestuur van de GGD.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Almere neemt samen met de andere gemeenten in de provincie Flevoland deel in de gemeenschappelijke regeling GGD Flevoland.
Openbaar belang
Op basis van de Wet Publieke Gezondheid voert de GGD de preventieve gemeentelijke taken uit op het gebied van de volksgezondheid, te weten jeugdgezondheidszorg 0 tot 19 jarigen, infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) en taken ter bevordering van de gezondheid van jong en oud.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
6,2
6,0
6,2
6,2
vreemd vermogen
2,3
3,1
2,3
1,9
resultaat jaarrekening
0
-0,2
jaarlijkse bijdrage
3,8
3,8
3,8
3,8
Risico's en risicobeheersing
De mate waarin de GGD in staat is om de ingeschatte risico’s financieel op te vangen, wordt zichtbaar gemaakt via het weerstandsvermogen (algemene reserve). In de door het bestuur van de GGD vastgestelde kadernota reserves en risico’s is voorgeschreven hoe de risico’s geïnventariseerd en beschreven moeten worden. Volgens de laatst vastgestelde begroting (2019) is de GGD in staat is om de ingeschatte financiële risico’s op te vangen. Ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd. Tussentijdse financiële rapportages en personeelsrapportages worden in het bestuur van de GGD besproken. In de tweede helft van 2018 is geconstateerd dat de capaciteit en kennis van de GGD op de eerder genoemde wettelijke taken publieke gezondheid nu onder de “waakvlam” dreigen te zakken. Als reactie hierop heeft het GGD-bestuur in 2018 een bestuurlijke Verkenning uitgevoerd naar de noodzakelijke prioriteiten op het thema Openbare gezondheid. Beoogd resultaat is een GGD-organisatie die qua menskracht en expertise in staat is om de wettelijke taken volksgezondheid op een acceptabel niveau te waarborgen. De uitkomsten daarvan zijn eind 2018 voor het eerst vastgelegd in een concept-plan Publieke Gezondheid Flevoland 2018 – 2022 met daaraan gekoppeld een financiële paragraaf. De financiële gevolgen worden betrokken bij de begroting 2020-2023. Het plan zal in de periode mei – juni 2019 aan uw raad worden voorgelegd om uw zienswijze hierop kenbaar te maken.
ENDVBEND
03
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Beheer Openbare Ruimte &Milieu
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Openbare ruimte en milieu en sinds halverwege 2018 de wethouder Financiën, Sport, Digitalisering en Dienstverlening is afgevaardigde in het algemeen bestuur van de OFGV namens de gemeente Almere. De wethouder Financiën, Sport, Digitalisering en Dienstverlening is tevens lid geworden van het dagelijks bestuur.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 7.84% van het stemrecht in het Algemeen Bestuur van de OFGV. De Almeerse jaarbijdrage aan de OFGV bedraagt circa € 0,9 miljoen. Meerwerk opdrachten zijn mogelijk en zijn als zodanig vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). De gemeente Almere heeft geen inleg gedaan in de vorm van aandelen of verstrekking van leningen. De gemeente Almere heeft geen garantie verstrekt aan de OFGV.
Openbaar belang
Het is noodzakelijk om de kwaliteit en professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving en de samenwerking binnen het omgevingsrecht op een hoger peil te brengen. Burgers vragen dit vanuit de behoefte van veiligheid. Bedrijven verlangen dit vanuit de urgentie van onderlinge gelijke behandeling: duidelijke vergunningen, professioneel toezicht en transparante handhaving. Bovendien is regionale samenwerking sinds de inwerkingtreding van de wet Vergunning, toezicht en handhaving voorgeschreven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
1,1
1,2
0,9
0,9
vreemd vermogen
4,5
4,4
nnb
nnb
resultaat jaarrekening
0,2
0
0
jaarlijkse bijdrage
0,8
0,9
0,8
Risico's en risicobeheersing
De OFGV heeft op basis van een interne analyse de belangrijkste risico’s bepaald en opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. Op basis van de risicoanalyse heeft de organisatie concrete beheersmaatregelen genomen.
ENDVBEND
04
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte, Wonen & Wijken
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De portefeuillehouder van de centrumgemeente is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft in totaal € 600.000 (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd, waarvan nu nog € 566.000 resteert. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen.
Openbaar belang
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf – RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie, de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie.
Financiële positie
€ 1.000
Realisatie
Begroting
begin 2018
eind 2018
begin 2018
eind 2018
eigen vermogen
vreemd vermogen
4.698
7.993
4.698
4.774
resultaat jaarrekening
jaarlijkse bijdrage
Afgesproken is dat de constructie van de gemeenschappelijke regeling organisch kan meegroeien met de aanpak van Oosterwold. Bij aanvang is alleen sprake van het overdragen van de taak van het sluiten van Anterieure Overeenkomsten en het behandelen van Wob-en Wbp-verzoeken van Zeewolde aan Almere. Op termijn is het mogelijk dat Almere meerdere taken en bevoegdheden van Zeewolde gaat overnemen. Indien dit aan de orde is, zal dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd. In de Aanvullende Overeenkomst bij deze regeling committeert het RVB zich aan een aantal afspraken uit deze overeenkomst, die met name het financiële kader en de rol van het Bestuurlijk Overleg betreft. Het vreemd vermogen bestaat uit de opbrengsten exploitatiebijdragen en bijdragen voor archeologisch onderzoek van de initiatiefnemers en de voorfinanciering van de deelnemende partijen minus de gemaakte kosten i.r.t. het kostenverhaal.
Risico's en risicobeheersing
Indien de kavelverkoop (lees: het afsluiten van Anterieure Overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan, kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen is dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven, is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij de stand van de voorziening meerjarig op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in de jaarrekening onder Programma 10.
ENDVBEND
05/06
GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV
Vestigingsplaats
Hilversum
Programma
Participatie, Werk & Inkomen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere de voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur in de persoon van wethouder de heer J. Soetekouw. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van Tomingroep B.V. De statuten van de GR zijn aangepast. In Almere is deze in juni 2017 aangenomen door de raad. Er is sindsdien een aangepaste zeggenschapsverhouding gaan gelden. Voor Almere betekent het een zeggenschapsaandeel van 38% in plaats van 11%.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Ter uitvoering van de Wsw verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de Wsw doeluitkering van het Rijk. Krachtens de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Krachtens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep B.V. staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep B.V. een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.
Openbaar belang
Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep B.V. is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
2,2
1,9
2,2
2,2
vreemd vermogen
10,3
10,6
7,1
7,1
resultaat jaarrekening
0,3
0
jaarlijkse bijdrage
24,5
23,7
24,3
Uit de jaarrekening 2018 blijkt dat het Schap een negatief resultaat verwacht van ruim € 0,3 miljoen. Dit tekort wordt conform de afspraken afgedekt uit de garantie bijdrage van Tomin bv. Hierna is er een resultaat van nihil.
Risico's en risicobeheersing
1. De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag, waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeenten, onder meer in verband met bezuinigingen. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.2. Rijksbezuinigingen op de WSW leiden tot verminderde inkomsten in het Schap, waardoor het bruto resultaat van het Schap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het Eigen Vermogen. 3. De rijkssubsidiebijdrage per WSW-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per WSW-geïndiceerde. De huidige WSW-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het Eigen Vermogen kan het nadelig resultaat compenseren waarna de GR-gemeenten verantwoordelijk zijn voor het verlies. Zes maal per jaar vindt er een vergadering van het dagelijks bestuur of algemeen bestuur plaats, waarin wetswijzigingen, beleidsvoornemens, strategieën, de begrotingen en de jaarrekeningen, management-informatie alsmede lopende zaken worden besproken dan wel vastgesteld. Om het risico voor de gemeente te beperken zijn de volgende acties ondernomen:* Op financieel en beleidsniveau wordt structureel en minimaal 4 keer per jaar overleg gepleegd om waar nodig bij te sturen. * Tomingroep heeft een bedrijfsplan uitgewerkt dat de herstructurering inzichtelijk maakt. Er is vertrouwen dat dit bedrijfsplan toereikend is om de kortingen op te vangen, te meer daar de deelnemende gemeenten (tevens opdrachtgevers) aan de GR Tomin inhoudelijk zeer nauw betrokken zijn bij het proces en de herstructurering.
ENDVBEND
08
Huisvuilcentrale Noord Holland (HVC)
Vestigingsplaats
Alkmaar
Programma
Beheer Openbare Ruimte &Milieu
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De Wethouder Financiën is afgevaardigde in de Algemene Ledenvergadering namens de gemeente Almere en werkt daarbij in de voorbereiding samen met andere Flevolandse aandeelhouders. De gemeente Almere is, qua inwonersaantal de grootste gemeentelijke aandeelhouder van de HVC en qua stemrecht de op één na grootste gemeentelijke aandeelhouder.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 173 aandelen A (van de 2.914) en daarmee 5,9% van het stemrecht in het Algemeen Vergadering van Aandeelhouders(|AVA|) van HVC. De aandelen staan voor de nominale waarde van € 45,45 per aandeel op de balans, totaalwaarde € 7.862,85.Almere staat garant voor de langlopende leningen. De omvang van deze leningen op 31 december 2018 is € 630 miljoen (€ 608 miljoen eind 2017), het aandeel van Almere hierin bedraagt € 37,4 miljoen (€ 36,1 miljoen eind 2017). Bij een faillissement is dit het maximale risico voor de gemeente Almere.
Openbaar belang
HVC verbrandt het huishoudelijk afval uit Almere op een milieu verantwoorde wijze. Almere koopt voor de openbare ruimtes tegen een voordelig aandeelhouderstarief energie in, die wordt teruggewonnen bij de afvalverbranding. Almere werkt samen met HVC aan duurzame initiatieven (zon en wind). HVC acteert als grondstoffen makelaar en verwerker van plastic, metaal en drankkartons als resultaat van een openbare aanbesteding.
Financiële positie
bedragen x € 1.000
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
103
117
onbekend
onbekend
vreemd vermogen
831
839
onbekend
onbekend
resultaat jaarrekening
nvt
13,3
onbekend
onbekend
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
Het grootste risico is dat bij een faillissement van de HVC Almere wordt aangesproken op haar aandeel van 5,9% van de garant gestelde leningen. De Almeerse garantstelling bedraagt momenteel € 36,1 miljoen, met een maximum van € 39,7 miljoen. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf. Het standaard risicoarrangement is van toepassing, de beheersmaatregelen worden minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd. Doorlopende beheersmaatregelen: 1. Sturing bedrijfsvoering via stemrecht2. Ontwikkelen regionale stemkracht bij besluitvorming 3. Regionale samenwerking op dossier Voor de beheersmaatregelen is de portefeuillehouder financiën bestuurlijk verantwoordelijk.
ENDVBEND
09
IbbA Lieven de Key
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte, Wonen & Wijken
Rechtsvorm
Vennootschap onder Firma
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen, bestaat de directie van de VOF IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de VOF gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. (Verder wordt als achtervang een voorziening aangehouden van € 5.750 per kavel). Voor de IbbA plus wordt ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de VOF vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de VOF IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling wordt per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de VOF. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de VOF bedraagt nu € 4.000 per kavel.
Openbaar belang
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
4,4
4,3
4,3
4,3
vreemd vermogen
14,4
12,5
15,8
15,8
resultaat jaarrekening
0,7
0,3
0,3
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de Vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie.
ENDVBEND
10
IbbA Ymere
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte, Wonen & Wijken
Rechtsvorm
Vennootschap onder Firma
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de VOF IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de VOF IbbA Ymere en voor de benodigde acties ter uitwerking, zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de VOF IbbA Ymere. Al naar gelang de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de VOF stort en € 3.500 per kavel in de voorziening achterhoud.
Openbaar belang
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
0
0
vreemd vermogen
2,7
2,7
resultaat jaarrekening
0
0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. Ter afdekking van het risico staat de risicovoorziening. De accountant van de Vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de VOF IbbA Ymere.
ENDVBEND
11
Floriade Almere 2022 BV
Vestigingsplaats
Almere
Programma
Ruimte, Wonen & Wijken
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De Floriade Almere 2022 BV is een uitvoeringsorganisatie met een specifieke taak: het op bedrijfsmatige wijze organiseren en commercieel exploiteren van het evenement Floriade in 2022 en de making of. De BV functioneert in een politieke context, maar wel op afstand. De gemeente is vooralsnog enig aandeelhouder van de Floriade BV. Als zodanig is de Floriade BV een verbonden partij voor de gemeente. De aandeelhoudersrol wordt ingevuld door de wethouder Financiën. De aansturing van de Floriade BV vindt plaats door de directie, onder toezicht van de Raad van Commissarissen (RvC). De algemene kaders die de directie meekrijgt zijn geformuleerd in de statuten. Hierin is opgenomen voor welke besluiten de directie goedkeuring nodig heeft van de RvC en welke besluiten moeten worden voorgelegd aan de aandeelhoudersvergadering (AVA).
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente is enig aandeelhouder van de Floriade Almere 2022 bv (1.000 aandelen à € 1 nominaal). Daarnaast heeft de gemeente per 31 december 2018 leningen verstrekt aan de Floriade BV van in totaal € 8.242.550. Op basis van de begroting van de Floriade BV loopt de leningsfaciliteit gedurende 2019 op tot circa € 11,1 miljoen.
Openbaar belang
De Floriade heeft als doel het maximaliseren van de economische, sociale en maatschappelijke spin off van de Floriade, met dus een langdurige maatschappelijke en economische impact op de omgeving. De Floriade BV heeft tot taak kansen te benutten (projecten, initiatieven, deelnemingen), die het succes van het evenement, de making of en de gebiedsontwikkeling (legacy) bevorderen. Dit kan zij maximaal bereiken door op armlengte van de gemeente als zelfstandige entiteit / ondernemer te opereren.
Financiële positie
bedragen x € 1.000
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
1
1
1
1
vreemd vermogen
4.380
8.243
4.116
7.629
resultaat jaarrekening
0
0
0
0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
Financiële bijdrage. In aanloop naar het evenement Floriade worden jaarlijks de exploitatiekosten van de bv als lening verstrekt (vreemd vermogen). Een en ander in het kader van de projectbegroting bij de Samenwerkings-overeenkomst en de raamovereenkomst Financiering. Deze leningen worden na het evenement terugbetaald. Van financiële bijdragen is daarom geen sprake.
Risico's en risicobeheersing
Regelmatig wordt een extern uitgevoerde risicoanalyse opgesteld en aan de raad aangeboden. De raad wordt vierjaarlijks (bij de programmabegroting en -rekening en via de voortgangsrapportages) geïnformeerd over de voortgang van de voorbereidingen van de Floriade en over de geactualiseerde risico’s. Deze risico’s worden nader beschreven in de paragraaf weerstandsvermogen en in de voortgangsrapportages. Verder is medio 2018 een externe midtermreview uitgevoerd, waarvan de uitkomsten aan de raad zijn aangeboden en naar aanleiding waarvan de governance is herzien en de samenwerking tussen gemeente en BV is geïntensiveerd.
ENDVBEND
12
Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere NV
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Economische Ontwikkeling
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouders Economische Ontwikkeling en Financiën vertegenwoordigen Almere in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders/Vergadering van Vennoten van OMALA N.V.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Van OMALA NV bezit de gemeente Almere 1/3e deel van het aandelenkapitaal, dit is nominaal € 25.000. In Airport Garden City CV heeft de gemeente commanditair kapitaal van € 1miljoen gestort. Het bedrag aan uitstaande leningen aan Airport Garden City CV bedroeg eind 2018 nog € 3.8 miljoen. De leningen passen binnen de door de raad gestelde kaders en worden op de overeen gekomen data afgelost.
Openbaar belang
OMALA biedt kansen om economische activiteiten en arbeidsplaatsen te realiseren door middel van een bedrijvenpark met unieke vestigingsvoorwaarden, te weten de nabijheid van een luchthaven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
0,2
0,2
0,2
0,2
vreemd vermogen
0,2
0,1
0,1
0,1
resultaat jaarrekening
0,0
0,0
0,0
0,0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
In het jaarplan van OMALA zijn maatregelen voor risicobeheersing opgenomen zoals een strakke cash flow sturing. De risico’s voor OMALA zijn sterk afgenomen na de verkoop van de eerste, grote logistieke kavel in 2017 en de samenwerking met Schiphol Real Estate. Bij de verdere ontwikkeling worden geen gronden meer aangekocht maar wordt de regie gevoerd over de gebiedsontwikkeling en de uitgifte. Het risicobedrag in deze programmabegroting is dan ook op nul gehandhaafd.
ENDVBEND
13
Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City CV
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Economische Ontwikkeling
Rechtsvorm
Commanditaire Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouders Economische Ontwikkeling en Financiën vertegenwoordigen Almere in de Vergadering van vennoten.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Van OMALA NV bezit de gemeente Almere 1/3e deel van het aandelenkapitaal, dit is nominaal € 25.000. In Airport Garden City CV heeft de gemeente commanditair kapitaal van € 1miljoen gestort. Het bedrag aan uitstaande leningen aan Airport Garden City CV bedroeg eind 2018 nog € 3.8 miljoen. De leningen passen binnen de door de raad gestelde kaders en worden op de overeen gekomen data afgelost.
Openbaar belang
OMALA biedt kansen om economische activiteiten en arbeidsplaatsen te realiseren door middel van een bedrijvenpark met unieke vestigingsvoorwaarden, te weten de nabijheid van een luchthaven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
3,0
3,0
3,0
3,0
vreemd vermogen
25,3
10,1
13,1
9,1
resultaat jaarrekening
0,0
0,0
0,2
0,0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
In het jaarplan van OMALA zijn maatregelen voor risicobeheersing opgenomen zoals een strakke cash flow sturing. De risico’s voor OMALA zijn sterk afgenomen na de verkoop van de eerste, grote logistieke kavel in 2017 en de samenwerking met Schiphol Real Estate. Bij de verdere ontwikkeling worden geen gronden meer aangekocht maar wordt de regie gevoerd over de gebiedsontwikkeling en de uitgifte. Het risicobedrag in deze programmabegroting is dan ook op nul gehandhaafd.
ENDVBEND
14
Technofonds
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Economische Ontwikkeling
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Economische Ontwikkeling vertegenwoordigt Almere in het Technofonds.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft een aandelenkapitaal van € 1.964.867 ingelegd, zijnde 4.330 aandelen.
Openbaar belang
Technofonds is gericht op het risicodragend participeren in technologisch georiënteerde bedrijven in Almere. Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en Urk, ter versterking en verbreding van de economische structuur in Flevoland. Het Technofonds heeft een revolverend karakter en voorziet in de financieringsbehoefte van bedrijven in een fase van start, groei en ontwikkeling.
Financiële positie
bedragen x € 1.000
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
14,2
13,1
14,3
14,9
vreemd vermogen
0,2
0,2
0,2
0
resultaat jaarrekening
-1,1
-0,7
14,0
14,0
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
nvt
De reden van het verlies is gelegen enerzijds in het afwaarderen van enkele deelnemingen en anderzijds het treffen van enkele voorzieningen.
Risico's en risicobeheersing
Er is geen financieel risico omdat het ingebrachte aandelenkapitaal niet op de gemeentelijke balans is gewaardeerd en destijds hard is afgedekt. Aan elke deelname is een geldelijk maximum verbonden. Participaties mogen niet aangegaan worden als sprake is van verliesfinanciering. Tevens zijn er regels gesteld aan Beheer Flevoland Participaties omtrent het zorgvuldig beheer, waaronder rendementseisen en continuïteitsvoorwaarden. Eventuele winst wordt toegevoegd aan de reserve. Hiermee kunnen eventuele negatieve resultaten gedekt worden.
ENDVBEND
15
Alliander
Vestigingsplaats
Arnhem
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën is vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere heeft 794.270 aandelen, een aandelenbelang van 0,581%. De gemeente Almere heeft geen leningen of garantstelling verstrekt aan Alliander.
Openbaar belang
Zorgdragen voor een continue en betaalbare stroomvoorziening, door middel van een goedlopend netwerkbedrijf.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
3.942
4.129
3.942
vreemd vermogen
4.127
4.216
4.127
resultaat jaarrekening
334
203
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
De externe accountant van Alliander rapporteert over de financiële risico’s, de mate waarin deze worden beheerst en het in control zijn van de organisatie. De uitkomsten worden weergegeven in een accountantsverklaring. Tevens heeft de Raad van Bestuur een corporate governance verklaring afgelegd, welke bij de jaarrekening 2016 is toegevoegd. De gemeente Almere neemt deel aan het platform Nuval, dat de belangen van de aangesloten gemeenten in Flevoland en Gelderland behartigt voor het aandeelhouderschap in Vitens en Alliander.
ENDVBEND
16
Vitens
Vestigingsplaats
Zwolle
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën is vertegenwoordiger in de Commissie van aandeelhouders van Vitens.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
De gemeente Almere bezit sinds juli 2012 366.175 aandelen (6,34% van het totaal), op de balans gewaardeerd voor een bedrag van € 15.197.000. De gemeente geen garantiestelling of leningen verstrekt.
Openbaar belang
Vitens heeft als drinkwaterbedrijf een belangrijke maatschappelijke taak en moet de leveringszekerheid van goedkoop drinkwater van goede kwaliteit garanderen. De overheid hecht grote waarde aan de publieke taak van de drinkwaterbedrijven zoals Vitens. Daarom is wettelijk vastgelegd dat de aandelen van drinkwaterbedrijven in publieke handen moeten blijven.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
534
533
537
553
vreemd vermogen
1.195
1.234
1.240
1.294
resultaat jaarrekening
13
21
14
jaarlijkse bijdrage
NVT
nvt
nvt
De jaarrekening 2018 van Vitens wordt begin april verwacht.
Risico's en risicobeheersing
De externe accountant van Vitens rapporteert over de financiële risico’s, de mate waarin deze wordenbeheerst en het in control zijn van de organisatie. De uitkomsten worden weergegeven in een accountants-verklaring. De wethouder Financiën wordt, als vertegenwoordiger in de commissie van aandeelhouders, ambtelijk ondersteund door een juridisch en een financieel adviseur. In de aandeelhoudersvergadering vindt besluitvorming plaats over de vaststelling van de (drinkwater) tarieven, de investeringen, het dividendbeleid en het beloningsbeleid. De gemeente Almere neemt deel aan het platform Nuval, dat de belangen van de aangesloten gemeenten in Flevoland en Gelderland behartigt voor het aandeelhouderschap in Vitens en Alliander.
ENDVBEND
17
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Programma
Financiën
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder Financiën is vertegenwoordiger in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van de Bank Nederlandse Gemeenten.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Almere bezit 3.432 aandelen (0,006% van totaal), op de balans gewaardeerd voor een bedrag van € 8.580.
Openbaar belang
Behouden van toegang tot geld- en kapitaalmarkt (financiële markten).
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie
Begroting
Begin 2018
Eind 2018
Begin 2018
Eind 2018
eigen vermogen
4.687
4.991
4.953
vreemd vermogen
135.185
132.518
135.072
resultaat jaarrekening
393
337
393
jaarlijkse bijdrage
nvt
nvt
nvt
Risico's en risicobeheersing
Bij een faillissement is de waarde van het aandelenkapitaal het maximale risico voor de gemeente Almere. De BNG beschikt over een zogenaamde triple A rating (hoogste kredietwaardigheidscijfer) en valt onder het strenge toezicht van de ECB, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de BNG failliet gaat.
ENDVBEND