Gebiedsontwikkeling Oosterwold
Net als in voorgaand jaar is er een enorme toeloop geweest op de gronden van Oosterwold. Waar in de begroting rekening is gehouden met een grondopbrengst van € 9,6 miljoen is de werkelijke grondopbrengst € 15,4 miljoen. Van deze opbrengst heeft € 0,4 miljoen betrekking op gemeentelijke gronden. De opbrengsten uit de grondverkoop van de standaardkavels wonen (€ 14,5 miljoen) zijn conform de Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0 met het Rijk gestort in de reserve Fonds Verstedelijking Almere.
Ik bouw betaalbaar in Almere (IbbA), Lieven de Key &IbbA, Ymere
Beide partijen stimuleren het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomen rond het modaal inkomen (circa € 27.000-€ 40.000). Met de kennis van de gemeente en corporatie in de vof worden de deelnemers door projectmatige sturing en met behulp van het verstrekken van startersleningen in staat gesteld een eigen huis te realiseren.
Floriade Almere 2022 BV
De Floriade BV organiseert, in opdracht van de gemeente Almere, het evenement Floriade in 2022. De BV en de gemeente hebben begin 2019 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten. Beiden hebben een gezamenlijke opdracht met eigen taken in het realiseren van een succesvol evenement voor de stad in 2022 en daarna voor de stadswijk.
04 | Gebiedsontwikkeling Oosterwold |
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte, Wonen & Wijken |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De portefeuillehouder van de centrumgemeente is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
De gemeente Almere heeft in totaal € 600.000 (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd, waarvan nu nog € 566.000 resteert. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen.
Openbaar belang |
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf – RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie, de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie.
Financiële positie |
€ 1.000
Realisatie | Begroting | |||
begin 2018 | eind 2018 | begin 2018 | eind 2018 | |
eigen vermogen | ||||
vreemd vermogen | 4.698 | 7.993 | 4.698 | 4.774 |
resultaat jaarrekening | ||||
jaarlijkse bijdrage | ||||
Afgesproken is dat de constructie van de gemeenschappelijke regeling organisch kan meegroeien met de aanpak van Oosterwold. Bij aanvang is alleen sprake van het overdragen van de taak van het sluiten van Anterieure Overeenkomsten en het behandelen van Wob-en Wbp-verzoeken van Zeewolde aan Almere. Op termijn is het mogelijk dat Almere meerdere taken en bevoegdheden van Zeewolde gaat overnemen. Indien dit aan de orde is, zal dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd. In de Aanvullende Overeenkomst bij deze regeling committeert het RVB zich aan een aantal afspraken uit deze overeenkomst, die met name het financiële kader en de rol van het Bestuurlijk Overleg betreft. Het vreemd vermogen bestaat uit de opbrengsten exploitatiebijdragen en bijdragen voor archeologisch onderzoek van de initiatiefnemers en de voorfinanciering van de deelnemende partijen minus de gemaakte kosten i.r.t. het kostenverhaal. | ||||
Risico's en risicobeheersing |
Indien de kavelverkoop (lees: het afsluiten van Anterieure Overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan, kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen is dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven, is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij de stand van de voorziening meerjarig op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in de jaarrekening onder Programma 10.
09 | IbbA Lieven de Key |
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte, Wonen & Wijken |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen, bestaat de directie van de VOF IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de VOF gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. (Verder wordt als achtervang een voorziening aangehouden van € 5.750 per kavel). Voor de IbbA plus wordt ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de VOF vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de VOF IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling wordt per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de VOF. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de VOF bedraagt nu € 4.000 per kavel.
Openbaar belang |
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000).
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie | Begroting | |||
Begin 2018 | Eind 2018 | Begin 2018 | Eind 2018 | |
eigen vermogen | 4,4 | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
vreemd vermogen | 14,4 | 12,5 | 15,8 | 15,8 |
resultaat jaarrekening | 0,7 | 0,3 | 0,3 | |
jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | ||
Risico's en risicobeheersing |
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de Vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie.
10 | IbbA Ymere |
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte, Wonen & Wijken |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en extreme kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de VOF IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de VOF IbbA Ymere en voor de benodigde acties ter uitwerking, zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de VOF IbbA Ymere. Al naar gelang de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de VOF stort en € 3.500 per kavel in de voorziening achterhoud.
Openbaar belang |
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000).
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie | Begroting | |||
Begin 2018 | Eind 2018 | Begin 2018 | Eind 2018 | |
eigen vermogen | 0 | 0 | ||
vreemd vermogen | 2,7 | 2,7 | ||
resultaat jaarrekening | 0 | 0 | ||
jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | ||
Risico's en risicobeheersing |
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. Ter afdekking van het risico staat de risicovoorziening. De accountant van de Vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de VOF IbbA Ymere.
11 | Floriade Almere 2022 BV |
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte, Wonen & Wijken |
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De Floriade Almere 2022 BV is een uitvoeringsorganisatie met een specifieke taak: het op bedrijfsmatige wijze organiseren en commercieel exploiteren van het evenement Floriade in 2022 en de making of. De BV functioneert in een politieke context, maar wel op afstand. De gemeente is vooralsnog enig aandeelhouder van de Floriade BV. Als zodanig is de Floriade BV een verbonden partij voor de gemeente. De aandeelhoudersrol wordt ingevuld door de wethouder Financiën. De aansturing van de Floriade BV vindt plaats door de directie, onder toezicht van de Raad van Commissarissen (RvC). De algemene kaders die de directie meekrijgt zijn geformuleerd in de statuten. Hierin is opgenomen voor welke besluiten de directie goedkeuring nodig heeft van de RvC en welke besluiten moeten worden voorgelegd aan de aandeelhoudersvergadering (AVA).
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
De gemeente is enig aandeelhouder van de Floriade Almere 2022 bv (1.000 aandelen à € 1 nominaal). Daarnaast heeft de gemeente per 31 december 2018 leningen verstrekt aan de Floriade BV van in totaal € 8.242.550. Op basis van de begroting van de Floriade BV loopt de leningsfaciliteit gedurende 2019 op tot circa € 11,1 miljoen.
Openbaar belang |
De Floriade heeft als doel het maximaliseren van de economische, sociale en maatschappelijke spin off van de Floriade, met dus een langdurige maatschappelijke en economische impact op de omgeving. De Floriade BV heeft tot taak kansen te benutten (projecten, initiatieven, deelnemingen), die het succes van het evenement, de making of en de gebiedsontwikkeling (legacy) bevorderen. Dit kan zij maximaal bereiken door op armlengte van de gemeente als zelfstandige entiteit / ondernemer te opereren.
Financiële positie |
bedragen x € 1.000
Realisatie | Begroting | |||
Begin 2018 | Eind 2018 | Begin 2018 | Eind 2018 | |
eigen vermogen | 1 | 1 | 1 | 1 |
vreemd vermogen | 4.380 | 8.243 | 4.116 | 7.629 |
resultaat jaarrekening | 0 | 0 | 0 | 0 |
jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | nvt | nvt |
Financiële bijdrage. In aanloop naar het evenement Floriade worden jaarlijks de exploitatiekosten van de bv als lening verstrekt (vreemd vermogen). Een en ander in het kader van de projectbegroting bij de Samenwerkings-overeenkomst en de raamovereenkomst Financiering. Deze leningen worden na het evenement terugbetaald. Van financiële bijdragen is daarom geen sprake. | ||||
Risico's en risicobeheersing |
Regelmatig wordt een extern uitgevoerde risicoanalyse opgesteld en aan de raad aangeboden. De raad wordt vierjaarlijks (bij de programmabegroting en -rekening en via de voortgangsrapportages) geïnformeerd over de voortgang van de voorbereidingen van de Floriade en over de geactualiseerde risico’s. Deze risico’s worden nader beschreven in de paragraaf weerstandsvermogen en in de voortgangsrapportages. Verder is medio 2018 een externe midtermreview uitgevoerd, waarvan de uitkomsten aan de raad zijn aangeboden en naar aanleiding waarvan de governance is herzien en de samenwerking tussen gemeente en BV is geïntensiveerd.