Programmarekening 2018

Participatie, Werk & Inkomen

Verbonden partijen

In 2017 zijn nieuwe statuten van de gemeenschappelijke regeling Tomingroep (hierna: GR) vastgesteld waarin het volgende wordt geregeld:

  • De financiële verhoudingen: het gemeentelijk aandeel in het eigen vermogen wordt bepaald door het gemiddeld aandeel in het aantal Wsw'ers over de afgelopen tien jaar. Dividendverdeling en eventueel aanvullende verliescompensatie door de gemeenten vindt plaats volgens dezelfde verhouding als die geldt voor het eigen vermogen.
  • De stemverhoudingen worden gelijkgesteld aan de financiële sleutel.
  • De ambtelijke voorbereiding en coördinatie wordt verbeterd.
  • Er komt een onafhankelijke secretaris van het schap. De onafhankelijke secretaris ondersteunt en adviseert het AB en DB bij de uitvoering van hun taken.

Tomingroep heeft de strategienota ‘Tomingroep maakt er werk van 2019-2022’ aan het Algemeen Bestuur van het werkvoorzieningsschap voorgelegd en deze is vastgesteld in maart 2018. Nadat in 2018 afspraken zijn gemaakt over de mogelijkheden voor inbesteding, is een scheiding aangebracht tussen een privaat deel van Tomingroep BV, dat opdrachten op de markt verwerft, en een publiek deel, dat haar opdrachten via inbesteding door de leden van de GR verkrijgt. Gezien de rijksbezuinigingen op de voormalige Wsw en het natuurlijk verloop in het zittende Wsw-bestand, ontstaat een financieel tekort dat onder andere met inkomsten uit de bv moet worden gecompenseerd. De strategienota geeft vorm aan de benodigde veranderingen die Tomingroep moet realiseren om te kunnen groeien en financieel gezond te blijven.

Wat moet er concreet in 2019 veranderen?
Door de aangebrachte scheiding tussen publieke en private opdrachten, moet Tomingroep in 2019 aandacht besteden aan een uitbreiding van het aantal private opdrachtgevers. Doel is dat ook in 2019 zwarte cijfers geschreven worden. Daarnaast zet Tomin in op een efficiënte samenwerking met gemeenten en een uitgebalanceerd aantal plaatsingen van deelnemers uit de participatiewet, naar het zittende Wsw-bestand. Tomingroep opereert als inclusieve werkgever.

05/06

GR Werkvoorzieningschap Tomingroep en Tomingroep BV

Vestigingsplaats

Hilversum

Programma

Participatie, Werk & Inkomen

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

Website

https://www.tomingroep.nl/over-tomingroep/algemeen-bestuur

Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente

Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere de voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur in de persoon van wethouder de heer J. Soetekouw. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van Tomingroep B.V. De statuten van de GR zijn aangepast. In Almere is deze in juni 2017 aangenomen door de raad. Er is sindsdien een aangepaste zeggenschapsverhouding gaan gelden. Voor Almere betekent het een zeggenschapsaandeel van 38% in plaats van 11%.

Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties

Ter uitvoering van de Wsw verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de Wsw doeluitkering van het Rijk. Krachtens de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Krachtens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep B.V. staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep B.V. een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.

Openbaar belang

Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep B.V. is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.

Financiële positie

bedragen x € 1 miljoen

Realisatie

Begroting

Begin 2018

Eind 2018

Begin 2018

Eind 2018

eigen vermogen

2,2

1,9

2,2

2,2

vreemd vermogen

10,3

10,6

7,1

7,1

resultaat jaarrekening

0,3

0

jaarlijkse bijdrage

24,5

23,7

24,3

Uit de jaarrekening 2018 blijkt dat het Schap een negatief resultaat verwacht van ruim € 0,3 miljoen. Dit tekort wordt conform de afspraken afgedekt uit de garantie bijdrage van Tomin bv. Hierna is er een resultaat van nihil.

Risico's en risicobeheersing

1. De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag, waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeenten, onder meer in verband met bezuinigingen. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.2. Rijksbezuinigingen op de WSW leiden tot verminderde inkomsten in het Schap, waardoor het bruto resultaat van het Schap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het Eigen Vermogen. 3. De rijkssubsidiebijdrage per WSW-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per WSW-geïndiceerde. De huidige WSW-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het Eigen Vermogen kan het nadelig resultaat compenseren waarna de GR-gemeenten verantwoordelijk zijn voor het verlies. Zes maal per jaar vindt er een vergadering van het dagelijks bestuur of algemeen bestuur plaats, waarin wetswijzigingen, beleidsvoornemens, strategieën, de begrotingen en de jaarrekeningen, management-informatie alsmede lopende zaken worden besproken dan wel vastgesteld. Om het risico voor de gemeente te beperken zijn de volgende acties ondernomen:* Op financieel en beleidsniveau wordt structureel en minimaal 4 keer per jaar overleg gepleegd om waar nodig bij te sturen. * Tomingroep heeft een bedrijfsplan uitgewerkt dat de herstructurering inzichtelijk maakt. Er is vertrouwen dat dit bedrijfsplan toereikend is om de kortingen op te vangen, te meer daar de deelnemende gemeenten (tevens opdrachtgevers) aan de GR Tomin inhoudelijk zeer nauw betrokken zijn bij het proces en de herstructurering.