Ambitie | Verantwoording |
Met de meeste mensen in Almere gaat het goed; zij hebben niet of nauwelijks ondersteuning nodig van de gemeente of andere maatschappelijke partijen. Er is echter ook groep inwoners die voor korte of langere tijd behoefte heeft aan hulp. Zij missen een stabiele basis, die juist essentieel is om ook op het vlak van bijvoorbeeld gezondheid, welzijn en opvoeding problemen en tegenslagen te kunnen overwinnen. Werk en het hebben van voldoende inkomen werken preventief en stabiliserend. Het streven is om inwoners de juiste ondersteuning te bieden op het juiste moment. Integrale en langdurige ondersteuning wanneer nodig, en kortdurend en enkelvoudig wanneer dat volstaat. De integrale aanpak staat centraal. | Het bieden van integrale ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners had in 2018 onze aandacht. Hierbij streefden we ernaar om binnen de beschikbare mogelijkheden mensen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren en daar waar nodig ondersteuning te bieden. Hierbij is ingezet op preventie en maatwerk. Dit doen we door het voeren van gesprekken om zo de vraag achter de vraag te signaleren, tijdig in te kunnen grijpen en een breed netwerk van ondersteuners te organiseren. |
Programmabegroting 2018 | Programmaverantwoording |
Effectieve re-integratie
Bij re-integratie maken we nog scherper het onderscheid tussen de situaties waarin een inwoner integrale ondersteuning nodig heeft, en situaties waarin kortdurende begeleiding richting een baan volstaat. Wij streven ernaar om met behulp van de kennis en netwerken van partners en private partijen in 2018 nog meer Almeerders vanuit de bijstand aan een zo duurzaam mogelijke baan te helpen. | In 2018 is op verschillende manieren een integrale insteek gekozen bij de ondersteuning van minder zelfredzame inwoners. Zo is, binnen het kader van een pilot, extra aandacht gegeven aan de situatie van inwoners die een aanvraag deden voor een individuele inkomenstoeslag. In persoonlijk ingestoken gesprekken is ingegaan op meer dan alleen hun inkomenssituatie. Het doel was om de ‘vraag achter de vraag’ te signaleren, en indien nodig bredere ondersteuning te bieden dan alleen op financieel gebied. De uitkomsten van deze pilot worden begin 2019 geëvalueerd. Ook is de succesvolle 45+ re-integratie aanpak in 2018 voortgezet. Deze kenmerkt zich door het breed kijken naar de situatie en de wensen en mogelijkheden van bijstandsgerechtigden, om hen op basis daarvan te begeleiden naar (bij voorkeur) een betaalde baan. In 2018 is nog scherper dan voorheen onderscheid gemaakt tussen bijstandsgerechtigden die direct naar een baan begeleid kunnen worden, en degenen voor wie dat (vaak door meervoudige problematiek) nog niet mogelijk is. De eerste groep is in 2018, veelal in samenwerking met Randstad binnen het kader van het project Baangericht, op succesvolle wijze bemiddeld. In totaal zijn afgelopen jaar daardoor ruim 1.000 mensen uit de bijstand gestroomd richting betaald werk of ondernemerschap. |
Armoedebeleid en schulden
Almere heeft zichzelf als kernopgave gesteld mensen zodanig te ondersteunen dat zij zelfstandig kunnen functioneren en participeren in de samenleving. De kaders van ons activerend armoedebeleid zijn: preventie van erger, participatie naar vermogen en het bieden van perspectief. Het jaar 2018 staat in het teken van het creëren van kansen voor kinderen en jongeren die in armoede opgroeien. De kernopgave van de aanpak schulden sluit aan bij die van armoedebeleid. Zo krijgen schulden bij jongeren extra aandacht.De rol van de gemeente beperkt zich, in Almere, zeker niet alleen tot het aanbieden van schuldhulpverlening alleen, maar bestaat ook uit het regievoeren van preventie en vroegsignalering tot en met de nazorg. Alleen als zorgverleners, vrijwilligers, docenten en schuldeisers nog beter gaan samenwerken, kunnen we de aanpak van schulden naar een hoger plan tillen. De preventie gaan we optimaliseren en de curatie blijven we verbeteren. Om het taboe op schulden te doorbreken zijn we gestart met de vroeg-signaleringsprojecten Vroeg Eropaf en Eropaf. | In 2018 is het beleid verder uitgevoerd om vroeg in te grijpen bij het ontstaan van schulden. Preventie vraagt echter ook om een verlaging van drempels en vereenvoudiging van procedures. Procedures en toegang waren tot 2018 alleen gericht op volwassenen. In 2018 hebben we extra ingezet om kinderen en jongeren te bereiken die in armoede opgroeien, door actief dromen en wensen op te halen en het persoonlijk gesprek aan te gaan. Door met kinderen in gesprek te gaan over hun situatie en met de opvoeder te spreken kunnen kinderen meer kansen en perspectief krijgen op een toekomst zonder armoede. In de samenwerking met partners in de stad en met het onderwijsveld is een start gemaakt. De kernopgave van de aanpak schulden sluit aan bij die van armoedebeleid. Zo kreeg schulden bij jongeren extra aandacht. In 2018 is, aan de hand van landelijk onderzoek, een schatting gemaakt van het aantal jongeren met risicovolle schulden/achterstanden. Hierbij hebben wij ervoor gekozen de landelijke onderzoeksresultaten te extrapoleren naar de Almeerse situatie. Partners in de stad gaven in het verleden aan dat het hen zal helpen als de gehele financiële ondersteuning aan inwoners (Schulddienstverlening, Ondersteuning Schuldstabilisatie, voorliggende voorzieningen) per stadsdeel georganiseerd zou kunnen worden. In 2018 is nagedacht hoe dit idee vorm zou kunnen krijgen. In 2019 zal dit plan verder worden uitgewerkt. |
Veilig en onderdak
Iedereen moet in veiligheid kunnen leven en opgroeien. De basis infrastructuur voor statushouders blijft in tact maar wordt tot een minimum teruggebracht. In 2017 zijn verbeteringen geïmplementeerd die nodig zijn voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling na meldingen bij Veilig Thuis. Met de vervolgstap willen we de samenwerkingsketen sluitend maken voor bestrijding van de ernstigste vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Samen met Politie, Veiligheidshuis, Veilig Thuis en andere partijen. We realiseren op deze wijze een multidisciplinaire aanpak (een Family Safety Centre) voor Almere-Flevoland en werken samen met regio Gooi & Vechtstreek. | In 2018 is in het kader van het nationaal actieprogramma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) “Geweld hoort nergens thuis” nog meer aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling gekomen. Voor de bestrijding van ernstige vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties is gewerkt aan de ontwikkeling van een multidisciplinaire aanpak. Voor het werken met de nieuwe verbeterde meldcode voor het melden van signalen bij Veilig Thuis zijn bijeenkomsten georganiseerd voor professionals en gemeente ambtenaren. Ook is er specifieke aandacht geweest voor Mensenhandel en prostitutie in Flevoland. |
Dichtbij doen wat nodig is
We betrekken de wijkteams beter in de aanpak van kwetsbare bewoners en gaan de samenwerking die daarvoor nodig is beter gestalte geven. We zorgen voor adequate informatie en advies. We bieden extra ondersteuning door voorlichting en waar dat nodig is training in het omgaan met kwetsbare mensen met psychiatrische problematiek, licht verstandelijke beperking, huiselijk geweld, verslaving. | In 2018 is verder gewerkt aan het versterken van de van de sociale wijkteams en hun verbindingen met en in de stad. Zo zijn de buurtsportcoaches beter aangehaakt op de wijkteams zodat door middel van preventie kwetsbare kinderen en jongeren eerder gesignaleerd kunnen worden. Voor het project School in de Wijk hebben de wijkteams plaatsgenomen in de zorgteams die per school georganiseerd zijn. Naast de wijkteams zitten hier ook andere zorgprofessionals. |