Het GGD-bestuur heeft in 2018 een bestuurlijke Verkenning uitgevoerd naar de noodzakelijke prioriteiten op het thema Openbare gezondheid. Beoogd resultaat is een GGD-organisatie die qua menskracht en expertise in staat is om de wettelijke taken volksgezondheid op een acceptabel niveau te waarborgen. De uitkomsten daarvan zijn eind 2018 vooreerst vastgelegd in een conceptplan Publieke Gezondheid Flevoland 2018 – 2022 met daaraan gekoppeld een financiële paragraaf. Dit plan zal in de periode mei – juni 2019 aan uw raad worden voorgelegd om uw zienswijze hierop kenbaar te maken.
De coöperatie JGZ Almere heeft zich in 2018 gericht op de versterking van de netwerksamenwerking met wijkteams, scholen, huisartsen en thuiszorgorganisaties. Vanuit het rijk is het rijksvaccinatieprogramma overgedragen aan gemeenten en zijn er ook nieuwe vaccinaties toegevoegd en aanvullende regels gesteld met betrekking tot privacy. Omdat de overdracht van rijksgelden voor deze taken niet in de pas loopt met de overdracht van plichten legt dit een zware druk op de capaciteit binnen alle JGZ-organisaties in Flevoland.
02 | GGD Flevoland |
Vestigingsplaats | Lelystad |
Programma | Jeugd & Maatsch.Ondersteuning |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De wethouder Jeugd, Ouderen Onderwijs Gezondheid is voorzitter van het bestuur van de GGD.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
Almere neemt samen met de andere gemeenten in de provincie Flevoland deel in de gemeenschappelijke regeling GGD Flevoland.
Openbaar belang |
Op basis van de Wet Publieke Gezondheid voert de GGD de preventieve gemeentelijke taken uit op het gebied van de volksgezondheid, te weten jeugdgezondheidszorg 0 tot 19 jarigen, infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) en taken ter bevordering van de gezondheid van jong en oud.
Financiële positie |
bedragen x € 1 miljoen
Realisatie | Begroting | |||
Begin 2018 | Eind 2018 | Begin 2018 | Eind 2018 | |
eigen vermogen | 6,2 | 6,0 | 6,2 | 6,2 |
vreemd vermogen | 2,3 | 3,1 | 2,3 | 1,9 |
resultaat jaarrekening | 0 | -0,2 | ||
jaarlijkse bijdrage | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Risico's en risicobeheersing |
De mate waarin de GGD in staat is om de ingeschatte risico’s financieel op te vangen, wordt zichtbaar gemaakt via het weerstandsvermogen (algemene reserve). In de door het bestuur van de GGD vastgestelde kadernota reserves en risico’s is voorgeschreven hoe de risico’s geïnventariseerd en beschreven moeten worden. Volgens de laatst vastgestelde begroting (2019) is de GGD in staat is om de ingeschatte financiële risico’s op te vangen. Ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd. Tussentijdse financiële rapportages en personeelsrapportages worden in het bestuur van de GGD besproken. In de tweede helft van 2018 is geconstateerd dat de capaciteit en kennis van de GGD op de eerder genoemde wettelijke taken publieke gezondheid nu onder de “waakvlam” dreigen te zakken. Als reactie hierop heeft het GGD-bestuur in 2018 een bestuurlijke Verkenning uitgevoerd naar de noodzakelijke prioriteiten op het thema Openbare gezondheid. Beoogd resultaat is een GGD-organisatie die qua menskracht en expertise in staat is om de wettelijke taken volksgezondheid op een acceptabel niveau te waarborgen. De uitkomsten daarvan zijn eind 2018 voor het eerst vastgelegd in een concept-plan Publieke Gezondheid Flevoland 2018 – 2022 met daaraan gekoppeld een financiële paragraaf. De financiële gevolgen worden betrokken bij de begroting 2020-2023. Het plan zal in de periode mei – juni 2019 aan uw raad worden voorgelegd om uw zienswijze hierop kenbaar te maken.