Ambitie | Verantwoording |
De ambitie is om de criminaliteit en overlast in de stad tegen te gaan en de veiligheidsbeleving van inwoners te verbeteren. In het actieprogramma Veiligheid 2015-2018 zijn hiervoor vier thema's opgenomen: High Impact Crimes, veilige buurt, aanpak jeugdcriminaliteit en -overlast, en bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit en woonoverlast. We werken daarbij integraal, probleemgericht en informatiegestuurd. | In 2018 is onverminderd gewerkt aan het veiliger maken van de stad. Het actieplan Veiligheid 2015-2018 vormde hierbij de leidraad. Op het gebied van woninginbraken, straatroven, overvallen en ook burgerbetrokkenheid is de positieve trend van afgelopen jaren voortgezet. Ook is het netwerk met (maatschappelijke) partners versterkt en is er door middel van pilots ervaring opgedaan met innovatieve werkvormen. |
Programmabegroting 2018 | Programmaverantwoording |
High Impact Crimes
De aanpak woninginbraken zetten we onverminderd voort. We investeren in het verkleinen van de slachtofferkans en het vergroten van de burgerbetrokkenheid en pakkans. Zo werken we ook in de aanpak van straatroven en overvallen. Onder High Impact Crimes valt ook de aanpak van huiselijk geweld. Het Regionaal Kompas 2015-2017 en het uitvoeringsplan vormen daarbij het brede beleidskader. | De aanpak van woninginbraken, straatroven en overvallen heeft er mede voor gezorgd dat deze delicten over de langere termijn dalende trends laten zien. Almere heeft relatief gezien nog altijd veel woninginbraken, maar het aandeel niet geslaagde pogingen (41%) van het totaal aantal woninginbraken is in Almere groter dan gemiddeld. |
Veilige buurt
Een veilige buurt is het uitgangspunt. Vandalisme, auto-inbraken en verschillende vormen van overlast en criminaliteit worden daarbij aangepakt. De maatregelen sluiten aan op een bredere aanpak van verloedering en het bestrijden van sociaaleconomische problematiek. We treden zichtbaar en daadkrachtig op door de inzet van onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en (vast) cameratoezicht. De informatie die op straat wordt verzameld koppelen we aan het veiligheidsinformatiesysteem zodat we nog gerichter te werk kunnen gaan. Ook willen we verder inzicht krijgen in de achterliggende redenen van de onveiligheidsgevoelens van inwoners. Samen met ondernemers en politie werken we aan veilige bedrijventerreinen, veilig openbaar vervoer en een veilig winkel- en uitgaansgebied. | De burgerbetrokkenheid in Almere is groot; er zijn in 2018 ongeveer 10.000 betrokken burgers actief in buurtappgroepen, ruim 1100 hondenbezitters participeren in Waaks, er zijn 17 actieve buurtpreventieteams en bijna 18.000 burgernetdeelnemers. Om deze betrokkenheid zo hoog te krijgen en te houden investeren wij in trainingen, bijeenkomsten, begeleiding van de buurtpreventieteams en nieuwsbrieven. |
Aanpak jeugdcriminaliteit en -overlast
We willen meer inzicht krijgen in de netwerken en het gedrag van problematische jeugdgroepen. Hiervoor maken de Jeugd Interventie Teams (JIT) gebruik van de JIT- en Plus-Min-Mee methodiek en de groepsscan. Bovendien wordt gewerkt aan een doorontwikkeling van de lokale Persoonsgerichte Aanpak (lokale PGA). Bij de PGA wordt een mix van bestuurlijke, straf- en zorginterventies toegepast op personen die overlast en onveiligheid veroorzaken in de stad. De opbrengsten van de bestuursopdracht ‘Zorg en veiligheid rond jeugd’ en de ‘Citydeal Zorg voor Veiligheid in de Stad’ gebruiken we om de verbinding tussen het Veiligheidshuis, de lokale PGA en het sociaal domein te optimaliseren. Het convenant schoolveiligheid heeft er toe geleid dat onderwijsinstellingen, politie en gemeente samenwerken aan actuele veiligheidsthema’s op school. Een voorbeeld hiervan is het preventieprogramma gericht op weerbaarheid van jongeren. De lessen aan groep 7 uit het basisonderwijs en klas 2 van het vo sluiten aan bij ‘Oké op school’. | Wij hebben netwerken en het gedrag van problematische jeugdgroepen in kaart gebracht. Hiervoor zijn de Jeugdinterventieteams ingezet, gebruikmakend van de Plus-Min-Mee methodiek en de groepsscan. De jeugdoverlast is mede daardoor afgenomen. De bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid rond jeugd’ is in april 2018 afgerond. De gemeenteraad is door middel van een raadsbrief op 17 april 2018 geïnformeerd over de resultaten. De programmatische werkwijze op het thema Zorg en Veiligheid is na deze afronding verder voortgezet en zal in 2019 landen in nieuwe beleidsplannen van zowel Veiligheid als het Sociaal Domein. Naast de reguliere netwerkbijeenkomsten in het kader van het convenant Schoolveiligheid is er een stedelijke bijeenkomst over polarisatie voor alle betrokkenen bij schoolveiligheid georganiseerd. Tevens zijn samen met politie en het OM alle schooldirecties van het voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en hbo opnieuw alerter gemaakt op calamiteiten, rampen en crises. Dit heeft ook bijgedragen aan het versterken van het onderlinge netwerk. |
Bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit en woonoverlast
De aanpak ondermijning is in 2017 versterkt. Met partners (politie, Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, sociale partners) en ondersteuning van het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum | De aanpak ondermijning is in 2018 verder versterkt met aandacht voor signalering, de interne organisatie en het starten van een programmatische aanpak op fenomenen. Het ondermijningsbeeld dat eind 2017 is opgeleverd is in 2018 verder besproken en geprioriteerd door de driehoek. Met partners als politie, Openbaar Ministerie, de Belastingdienst en het RIEC worden interventies gepleegd op thema’s als drugs, Outlaw Motorcycle Gangs, witwassen en criminogene branches. Het nieuwe prostitutiebeleid is vastgesteld en daarmee zijn de kaders voor het vestigingsklimaat bepaald. Hiermee is ook al vooruitlopend op de wetswijziging aansluiting gezocht bij landelijke ontwikkelingen. De uitkomst van de evaluatie van het Bibobbeleid heeft geresulteerd in het uitbreiden van de terreinen waarop Bibob wordt getoetst. Het aangepaste Damoclesbeleid geeft een verduidelijkte sanctiestrategie bij het aantreffen van een handelshoeveelheid soft- of harddrugs. Na de inwerkingtreding van de nieuwe bevoegdheid van de burgemeester op grond van de Wet aanpak woonoverlast (gedragsaanwijzing) is in 2018 in drie gevallen een schriftelijke waarschuwing gegeven. Er is hierbij gebruik gemaakt van een signaleringstool waarmee op basis van risicoadressen woonoverlast en woonfraude effectief kunnen worden aangepakt. |